Menu

Identity

Sterk merk verdient herkenbaar gezicht

In goede handen

Knoeff communicatie-ontwerp heeft ruime ervaring met de ontwikkeling en het onderhoud van huisstijltrajecten. Van (semi-)overheid en middelgrote bedrijven tot start-ups.

Ieder traject is nieuw en uniek, maar in essentie vergelijkbaar. Hoe vertaal je de kern van een organisatie in een samenhangende mix van vormen, symbolen, kleuren en typografie die het merk handen en voeten geeft? Kortom: hoe geef je een organisatie een gezicht?

Gezien en herkend worden

Opgemerkt worden. En begrepen. Dat is wat we allemaal willen. En dat geldt ook voor organisaties. Genoeg opvallen om opgemerkt te worden, en goed voor de dag komen om een positieve indruk achter te laten. Het plaatje moet kloppen bij het praatje.

Het merk (wat men van een organisatie denkt en wat men erbij voelt) is een samenhangend geheel van propositie, imago, persoonlijkheid, tone-of-voice en de visuele representatie hiervan. De visuele huisstijl vormt het merk en geeft er letterlijk en figuurlijk kleur aan. Als het geheel klopt ontstaat er een sterk merk dat richting geeft aan de organisatie.

Merk en organisatie

Organisaties die denken dat het merk alleen bestaat uit het logo, maken geen gebruik van wat een merk werkelijk kan betekenen. Organisaties die het merk een centrale rol in de bedrijfsfilosofie geven en het merk gebruiken om richting te geven zijn gemiddeld meer winstgevend dan organisaties die het merk minder belangrijk vinden, en het bijvoorbeeld alleen zien als een verkooptool. (Bron Gromark, J., Astvik, TB, Metin, F. (2005) Brand orientation index)

Weet u het nog?


Merk, identiteit en logo

  • een merk is wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf.
  • visuele identiteit (huisstijl, corporate identity) biedt de (visuele) elementen om het merk zichtbaar te maken. / is wat de organisatie is en uitstraalt.
  • logo visualiseert het merk in de eenvoudigste vorm.

(bron BNO)

Wat kunnen wij betekenen


  • Strategisch advies
  • Projectmanagement
  • Workshops
  • Art direction
  • Conceptontwikkeling
  • Ontwerp
  • Productiebegeleiding
  • Normeren
    • Huisstijlhandboek
    • Huissstijlextranet
  • Onderhoud en APK bestaande huisstijl


Je onderscheiden en er toch bij horen

De balans zoeken

Bij het ontwikkelen van een visuele huisstijl zoeken we naar een goede balans tussen je onderscheiden en tegelijkertijd ergens bij horen. Profileren en positioneren. Als de huisstijl te afwijkend is van wat in een bepaalde branche gebruikelijk is, identificeert de doelgroep zich misschien niet meer met jouw merk. En als de stijl zich teveel conformeert aan de gebruikelijke mores is het niet onderscheidend genoeg. De juiste balans vinden dus.

Eerst de uitgangspunten helder

Voordat de tekendoos uit de kast wordt gepakt is het zaak eerst een goed beeld te vormen van de organisatie en het merk. Knoeff communicatie-ontwerp werkt volgens een vast patroon van briefings en de-briefings om de uitgangspunten helder te krijgen.

Soms is het nodig om dieper op de zaak in te gaan en met behulp van workshops en schematische modellen; zoals de Gouden Cirkel, het Merkkompas of het Merkhuis. Zo begrijpen we beter hoe organisatie en merk in elkaar grijpen en interacteren met doelgroepen. Wat betekent dit voor de (her)positionering van het merk? En welke consequenties heeft dit voor de uitgangspunten voor het (her)ontwerp van de visuele identiteit?

Houdbaarheid

Hoe lang gaat een huisstijl mee? Lang. In sommige gevallen is de stijl zelfs ‘onbeperkt houdbaar’. Het kan gebeuren dat men er een beetje op uitgekeken raakt, maar dat betekent nog niet dat het niet meer goed functioneert. Een visuele identiteit heeft baat bij continuïteit en een lange adem.

Toch is het actualiseren van een visuele identiteit niet raar. Veranderingen in de markt of in de organisatie kunnen daar aanleiding voor geven. Of soms moet je gewoon ‘met de tijd meegaan’ om weer fris en actueel voor de dag te komen.

 


Coherent geheel

Meer dan alleen een logo

Een visuele identiteit bestaat uit meer dan alleen een logo en een naam. Naast het logo vormen grafische elementen, typografie, kleur, beeld (fotografie en illustratie) en bijbehorende richtlijnen van hoe deze elementen toe te passen de ruggengraat van de huisstijl.

Communicatiemiddelen en toepassingen

Website, social media, drukwerk (ja het bestaat nog), correspondentie-materiaal, presentaties, advertenties, jaarverslag, video, kleding, interieur, wagenpark. Een goede visuele identiteit omvat richtlijnen voor alle uitingen van een organisatie. Een samenhangend geheel, zonder dat het saai wordt. En zoals al eerder gezegd: ook niet-visuele uitingen zoals tekst en tone-of-voice zijn onderdeel van een integrale huisstijl.

Huisstijlextranet

Als de huisstijl eenmaal ontworpen is moet de nieuwe identiteit ook vastgelegd en beschikbaar gesteld worden. In een huisstijl-extranet bijvoorbeeld. Knoeff communicatie-ontwerp biedt een online tool aan waar alle richtlijnen en basiselementen verzameld kunnen worden. Een soort gebruiksaanwijzing met bijbehorende voorraadkast van downloadbare logo’s, templates en foto’s. Ideaal voor externe professionals, zoals andere ontwerpers, of medewerkers die met office templates werken.