Menu

Minimalistische informatiebordjes

Je kent het wel. Zo’n mooie wandelroute door een fantastisch natuurgebied dat ontsierd wordt door een woud van informatieborden en bewegwijzering. Deze borden worden met de beste bedoelingen geplaatst, vaak door meerdere partijen. Daardoor kunnen ze uitmonden in een overdaad aan visuele informatie die afbreuk doet aan de beoogde ervaring in de natuur.

Ontwerp een minimalistisch informatiebord

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) plaatst regelmatig informatiepanelen bij hun eigen kunstwerken; zoals gemalen, molens of sluizen. HHNK moet aan bovenstaande gedacht hebben toen ze ons benaderden om een minimalistisch bord te ontwerpen. Bij voorkeur ook nog eens milieuvriendelijk.

Onze oplossing is een serie kleinere informatie-objecten:

  • Een portaaltje met een paneel op A3-formaat.
  • Een lessenaar-model met een paneel op A3-formaat.
  • Een laag paaltje met een minimaal paneeltje.


HHN-208 kleine infoborden.svg

Klein, kleiner, kleinst

Het grafisch basisontwerp

De panelen hebben een vaste indeling. Op alle paneeltjes zijn afzender en naam van het kunstwerk van een paar meter afstand goed leesbaar. Wat ook meteen opvalt is de flinke QR-code. Je ziet meteen dat hier ‘meer’ te halen is dan wat er op het paneeltje te zien is.

Het A3-formaat heeft ondanks de beperkte ruimte een redelijk grote vogelvlucht-illustratie. De illustratie vertelt het verhaal van het gemaal, de molen of de sluis in zijn omgeving. Waarom staat dit gemaal of deze molen hier? Wat is de functie van het object? Met het beeld is het leeuwendeel van het verhaal al verteld. Hierdoor kan de tekst beperkt blijven. Kort en krachtig. Maar wel spannend genoeg om de geïnteresseerde lezer te verleiden verder te willen lezen.

Het ‘verder lezen’ doen we met behulp van de QR-code. Deze linkt naar een website met meer aanvullende informatie. Ook het minimale paneeltje op het lage paaltje heeft een vaste indeling. Hier is nog minder ruimte voor tekst. Slechts een minimale introductie moet genoeg zijn. De QR-code doet de rest.

Met onze aanpak hebben we een bescheiden begin gemaakt in de strijd tegen visuele overdaad en informatieverzadiging. Niet door ‘dan maar niets’ te vertellen, maar door te kiezen voor heldere en beknopte informatie, ondersteund door functionele illustraties en de mogelijkheden van mobiel internet.